Een opstelling kan helderheid brengen
in privéleven, organisatie, boek of script
Samen met mijn partner Coen Blom (psychiater, niet meer praktiserend) organiseer ik maandelijks workshops systeemopstellingen. Hieraan doen mensen mee die een vraagstuk van zichzelf willen inbrengen, en mensen die in de opstelling een positie willen representeren. Ook de vraagstellers kunnen een positie innemen in de opstelling van een ander. In beide gevallen ontstaat er veel inzicht in de methodiek en de dynamieken die in een systeem spelen.
Afhankelijk van het aantal vragen duren deze dagen van 10.00 - 17.00 uur, waarin we meerdere opstellingen doen.
Voor wie een opstelling wil doen, bedragen de kosten € 125. Representanten betalen € 60.
Om deel te nemen: stuur me een berichtje of bel me; zie voor de gegevens de adresregel onderaan deze pagina.
Nu de coronamaatregelen een stuk soepeler zijn, durven wij het ook weer aan om familieopstellingen aan te bieden. Wel volgen we natuurlijk de adviezen. We vragen of je gezond bent, geen coronagerelateerde klachten hebt, houden de 1,5 meter afstand en bieden gelegenheid handen te wassen en te ontsmetten. In de opstelling dragen we mondmaskers.
De komende data voor open inschrijving zijn:Een in company workshop is een verrassende aanpak
voor organisatie-ontwikkeling en teambuilding
In organisaties kunnen opstellingen een frisse kijk geven op de onderliggende dynamieken. Daar zit vaak de oorzaak van een probleem of vraagstuk dat soms onoplosbaar lijkt. In het bijzijn van een managementteam, afdeling of betrokken medewerkers van een organisatie krijgt men gezamenlijk zicht waarom iets vastloopt, zich herhaalt of niet in beweging komt. Zo werken met opstellingen heeft direct resultaat. Mensen voelen zich gezien, teams voelen zich gesterkt, dynamieken komen aan het licht, er komt respect voor de stand van zaken; er ontstaat besluitvaardigheid. Neem contact op als u geïnteresseerd bent. Mijn werkwijze bestaat uit de volgende stappen:
- In een eerste gesprek komt de aanleiding aan bod, bepalen we de aanpak en spreken we een dagdeel af.
- Afhankelijk van de situatie informeer ik daarna alle betrokkenen: zij moeten zij voldoende weten over de methodiek en de werking, zodat ze weten waar ze ja op zeggen.
- Op de afgesproken datum neem ik voldoende representanten mee (mensen zonder kennis van of belang bij de organisatie).
- Enkele weken na de opstellingen kijken we in een vervolggesprek terug op de bevindingen, met de focus op de systemische krachten in de organisatie die aan het licht kwamen, en de richting die deze tonen.
Een scriptopstelling geeft de schrijver de kans
zijn werk te onderzoeken
Een scriptopstelling verdiept de dramatische kracht van het verhaal of ander kunstzinnig product. Bij verhalende creatie – een roman of scenario – kunnen systemische wetmatigheden bijdragen aan een geloofwaardig verloop. In een groep mensen brengt de schrijver een vraag rond zijn verhaal in. Samen met de begeleiding kiest hij het thema van de opstelling. De schrijver vraagt dan de aanwezigen de diverse posities te representeren, stelt hen op en kijkt zelf toe.
Representanten brengen het verhaal tot leven. Zij kunnen voor personages in het verhaal staan, maar ook voor elementen (zoals jaloezie, oorlog, een geheim), voor de toekomstige toeschouwer/lezer, voor een eventuele opdrachtgever e.d. Ook in een scriptopstelling ervaren representanten fysieke veranderingen en gevoelens die iets zeggen over de dynamiek. De begeleider vraagt hierop door; deze terugkoppeling levert veel inzicht en informatie over het verhaal en mogelijke ontwikkelingsrichtingen. Begeleider en schrijver kunnen veranderingen in de opstelling uittesten, figuren of elementen uitnemen of juist bijplaatsen.
Een opstelling bevindt zich in de ruimte tussen de vrijheid van de schrijver en de zelfstandigheid van de personages.
De schrijver kan zo zijn personages bevragen en ze via de representanten echt leren kennen. Door op een zeker moment zelf een positie in te nemen, kan hij de personages van binnenuit leren kennen.
Vragen die in aanmerking kunnen komen zijn o.a.:
- wat is een goed einde van het verhaal?
- wat zijn de motieven van de personages?
- zijn de personages op hun plaats in het verhaal? Wie is overbodig, wie ontbreekt?
- heeft een personage kracht, ook ten opzichte van de andere figuren?
- welke handeling wordt dan het belangrijkste?
- speelt het verhaal op de juiste plaats en in de juiste tijd?
- hoe boei ik de lezer/toeschouwer?
- Hoe is de relatie met een eventuele opdrachtgever?